V ponedeljek, 3. novembra, je potekala krajša slovesnost ob postavitvi skulpture lipicanca na križišču Bazoviške, Lipiške ter Regentove ulice v Sežani. Kip je delo kiparja Francija Černelča in je bil izklesan v okviru tradicionalnega kiparskega simpozija v Makolah. Kamnit blok za skulpturo je donirala družba Marmor Sežana, ki je izvedla tudi transport in postavitev kipa, za ureditev krožišča pa je poskrbelo Komunalno stanovanjsko podjetje Sežana.
Zamisel o izdelavi in postavitvi kamnite skulpture lipicanca, ki bi pripomogla k prepoznavnosti Občine Sežana po belem konju in bi z umestitvijo na krožišče nakazovala pot v smeri Kobilarne Lipica, je na Občini Sežana tlela kar nekaj časa. Za pridobitev idejne zasnove za izdelavo kamnite skulpture so bili izvedeni različni postopki, na koncu pa je Občina Sežana umestila kip, ki je nastal pod pokroviteljstvom družbe Marmor Sežana nad 12. mednarodnim simpozijem FORMA VIVA MAKOLE 2014 in je potekal v začetku septembra letos.
Slovesnosti so se poleg župana Davorina Terčona, kiparja Franca Černelča, predstavnikov družb Marmor in KSP Sežana ter Kobilarne Lipica udeležili tudi posamezni občani, ki so se umestitve skulpture razveseli. Dr. Stanislav Renčelj, predstavnik soseske Vas, je ob priložnosti postavitve o večni podobi lipicanca zapisal takole:
Kamen je Kraševcem pomenil preživetje. Tisoči udarcev s kladivom so bili potrebni za vsakdanji kruh. V deželi kamna, burje, suše, terana in pršuta so domačini z oblikovanjem kamna prispevali k današnji podobi kraških vasi.
Kraški apnenec je že stoletja čislan širom Evrope in tudi na drugih celinah, krasi palače in mostove. Umetniki so ga izbirali za postavitev številnih spomenikov.
Dočakali smo zgodovinski trenutek upodobitve Lipicanca. Lipicanec v krožišču je postavljen na pravo mesto s pogledom proti Lipici, rojstni kobilarni. Ta simbolika nas čustveno spominja na vznemirljiva obdobja, ki so jih doživljali Lipicanci skozi stoletja.
Izbrani repenski apnenec se je ponovno izkazal v praktični rabi. Njegova trdnost, monolitnost in barvitost se ujemajo z barvo in karakterjem Lipicanca. Skulptura je verna podoba Lipicanca.
Kipar se je spojil s kraškim kamnom. Lipicanec mu je dal veliko izrazno moč. V tihi govorici s kamnom je poslušal zven špice in kladiva. Z nežnimi in premišljenimi udarci je oblikoval Lipicanca. Kipar z obliko Lipicanca izraža doživeto vsebino in sporočila.
Pred nami ni konj z vojakom v sedlu. Že na prvi pogled spoznamo impozantno držo Lipicanca in njegovo poslanstvo za izvajanje težkih dresurnih nalog z elementi šole nad zemljo.
Iz njegove drže izžareva energija in pričakujemo, da bo vsak čas izvedel levado, capriolo, courbetto. Sklesan Lipicanec ponazarja žrebce linij Siglavy, Pluto, Napolitano, Conversano, Favory, Maestoso.
Kipar se je poglobil v zunanjost in uporabnost Lipicanca. Izbral je pravo mero površinske obdelave kamna.
Ob premikanju sonca se z odtenki svetlobe poudarjajo deli telesa, mišičnost in v vanje vpeta energija. Vsi deli telesa izražajo skladnost in živahnost temperamenta.
Lahkotno pokončno glavo odlikuje plastično in izrazno oblikovan obrazni del. Bistre in živahne oči odsevajo inteligenten pogled. Elegantno oblikovana ušesa prispevajo k plemenitemu izgledu glave. Poudarjen je dolg napet in visok mišičast vrat, ki preko grebena prehaja v hrbet. Posebnost je griva. Na preprost način izraža kipar njeno gostoto in eleganco tanke žime. Oblikovane mišice noge in sklepi povedo, da je Lipicanec sposoben izvajati visoke graciozne korake in piaffe. Upogib prednje noge napoveduje paradni korak. Celotna skulptura odraža harmoničnost gibov, dostojanstvo in ponos.
Dolg močan hrbet in križ s poudarjenimi mišicami izražata telesno moč. Pogled z vzhoda kaže kako se Lipicanec mogočno vzpenja iz kraških tal, zibelke vseh Lipicancev.
Lipicanec in kamen sta bila kiparju velik izziv. V trd kraški kamen je z mehko roko vklesal elegantne telesne oblike Lipicanca. Žlahtna obdelava površin, skladnost linij in dimenzij daje skulpturi prepoznavno podobo.
Pričujoča umetnina je dragocen poklon kamnu in Lipicancu ter prispevek vrednotenju KRASA. Podjetje Marmor iz Sežane je izbralo in prispevalo pravi kraški kamen. Cenjen Repenski kamen se je zlil s podobo Lipicanca.
Postavitev kamnite skulpture v krožišču Bazoviške ulice, Lipiške ceste ter Regentove ulice je dragocen poklon Lipicancu in kraškemu kamnu.